Volkswagen has unveiled a chunky, five-door Taigun concept at the Sao Paulo Motor Show in Brazil
Volkswagen has stolen the headlines at the Sao Paulo Motor Show in Brazil, with a new small SUV concept based on the up!. Called the Taigun (an anagram of Tiguan, which sits above it in the range), it’s a car that VW thinks has huge potential in the booming South American market, but the production version will be sold around the world – including in the UK. “If I make a concept, my aim is always to put it into production - it’s not just a dream,” Dr Ulrich Hackenberg, head of product development at VW, told us. Built on a slightly stretched version of the ‘New Small Family’ platform, the Taigun is 319mm longer, 83mm wider and 81mm taller than the up!, and has a 50mm longer wheelbase. It also features a more powerful version of the up!’s 1.0-litre three-cylinder engine, already seen in the up! GT Concept. Turbocharged and with direct-injection, it produces 109bhp and 175Nm of torque and returns fuel economy of 60.1mpg with CO2 emissions of 110g/km. Power is sent to the front wheels through a six-speed manual gearbox and, with a kerbweight of just 985kg – 40kg more than the entry-level up! – performance is impressive for a car of this size. The 0-62mph sprint takes 9.2 seconds and the top speed is 116mph. “There will be no four-wheel-drive version; this is a city car designed for urban driving,” Hackenberg revealed. Look closely at the bodywork, painted in ‘Seaside Blue’, and there are clear nods towards the up!’s design. The shoulder line that kicks up above the rear wheel arch is a feature from the up! three-door (although the Taigun uses a five-door layout), with the rear handle hidden in the C-pillar. A wider track, boxy wheel arches, roof rails with LED spotlights and metal scuff plates give it a proper off-road look, despite the compact dimensions. The front end is reminiscent of the current Tiguan and Touareg, with the grille and headlights creating a horizontal bar across the front of the car. Here though the designers have taken it a step further with the horizontal bars actually cutting into the clusters. At the rear, square taillights are echoed by twin exhausts, while there’s a Range Rover-style split tailgate, plus the rear window can be opened independently. On the inside there’s space for five passengers and a 280-litre boot, which grows to 987 litres with the rear bench folded – that’s just a few litres larger than the Polo. Trimmed in blue cloth to match the paint, the interior has a number of innovative features – such as digital temperature selectors built into the air vents, a grab handle for the front passenger and a trio of dials – including a turbo boost pressure gauge – on top of the dash. Rather than clipping into a cradle, the up!’s standard infotainment system has been integrated into the dashboard.
“We have to wait and see what the reaction to the concept is, but if it’s positive it would take two to two and half years to put into production,” Hackenberg explained. When it does make it to showrooms, expect prices to start from around £12,000. VW Taigun revealed | Auto Express
Andre, se viesse para cá era um sonho tornado realidade! Bem que precisamos!
Parece ser mais um concorrente do Juke, é isso?
Não, é mais pequeno do que o Juke. É mais um género de SUV baseado no Up!
Tem:
Comprimento: 3.859mm
Largura: 1.728mm
Altura: 1.570mm
Dist entre eixos: 2.470mm
Mala: 280 litros (987 litros com os bancos rebatidos)
Motor a gasolina de 3 cilindros, 1.0 de 110cv e 175Nm às 1.50rpm
Cx manual de 6 velocidade
0-100km/h: 9,2s
Veloc máx: 186km/h
Cons misto: 4,5 litros/100km
Jantes de 17"
não se parece com mais nenhum vw, logo está bastante longe de ver a luz do dia
Pois acho que estará muito próximo da versão de produção. Praticamente só as lamelas da grelha que entram nos faróis serão postas no lugar. De resto parece já um modelo de produção.
Realmente...... Ate nem esta feio de todo Se bem que nao se parece com o restante da gama e isso vai um bocado contra o que se tem andado a ver da VW....
Agora o motor 1.0, 3 cilindros com 110CV'S, jante 17 e consumos de 4.5L/100???? Nao sera pedir demais?
Editado pela última vez por Ribeiros; 22 October 2012, 17:58.
Razão: neste caso de menos :d hehehehehe
Uau! Um motor 1.0cc de três cilindros a rondar os 100 cv?
A VW, como sempre, na vanguarda da engenharia!
Não digo que não mas já existe um certo 0.9cc com 90 cv a sair por aí... Já agora acho que está bem consigo este concept. Se o de produção não se afastar muito está aqui um dos mais bonitos pequenos suv. Confesso que me lembra um pouco mistura de características de desenho do Duster com o novo Clio.
Não digo que não mas já existe um certo 0.9cc com 90 cv a sair por aí... Já agora acho que está bem consigo este concept. Se o de produção não se afastar muito está aqui um dos mais bonitos pequenos suv. Confesso que me lembra um pouco mistura de características de desenho do Duster com o novo Clio.
Ora vamos lá recapitular isto, de lado parece um Pajero, de frente um Duster, os interiores são de um Panda, a base é de um Up, tem ares do novo Clio e seria um bom substito para um Jimny.
Aahhhh, a universalidade do grupo VW...
Editado pela última vez por Request; 22 October 2012, 22:36.
bem...nao diria um bom substituto, até porque a surgir uma versao com tracçao e redutoras, seria logo outro preço, ja nao falando da ausencia dos eixos rigidos. mas.....nao sei nao...pequenino, economico e versatil...isso com tracção as 4 e um preço razoavel ia interessar a muita gente, e eu ia andar ai a bater mal a tentar decidir o que fazer
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