Tenho reparado que tanto aqui no fórum, como noutros locais de discussão nacionais e internacionais há pessoas que nutrem um certo "ódio" pelos carros eléctricos.
Não falo de pessoas que simplesmente desgostam de carros eléctricos. Cada um tem os seus gostos.
O que eu falo é de pessoas que fazem mesmo propaganda contra os carros eléctricos e que sofrem de forte enviesamento de confirmação, isto é, facilmente acreditam e espalham em qualquer mito contra os carros eléctricos.
É certo que hoje em dia os carros eléctricos são caros e possuem algumas limitações, mas tudo indica que cada vez mais terão menos limitações e o seu preço irá baixar, ao ponto em que um dia a norma será comprar carros eléctricos e os veículos com motor de combustão vão tornar-se um produto luxuoso e sujeito a restrições.
Portanto não percebo o que leva algumas pessoas a dizerem que nunca hão-de ter um carro eléctrico, que são só uma moda, etc, justificando-o com base no estado actual da tecnologia, o que não faz muito sentido pois a tecnologia evolui.
Por último, umas curiosidades acerca da história dos veículos eléctricos:
Espero que isto sirva de lição para perceber que por vezes a tecnologia troca-nos as voltas.
Alguém em 1900 poderia dizer que os carros a gasolina eram caros e cheios de limitações e que nunca haveriam de ter um, e olhem o que aconteceu depois!
--------------------
Edit:
Os carros eléctricos actuais têm limitações.
Apontá-las não é uma contribuição útil para o tópico. Leiam antes de "contribuir".
Como era de esperar muitos dos comentários limitam-se a dizer as limitações ACTUAIS da tecnologia e de seguida concluem que NUNCA irão comprar um eléctrico.
Acabam por não responder à questão, que não é o porquê de não quererem um eléctrico AGORA, mas sim o porquê de dizerem que nunca quererão.
Além disso gostaria de perceber o porquê de terem sempre uma reacção tão emotiva. O porquê de sentirem necessidade de, sempre que se fala de eléctricos, apontarem as suas limitações actuais e declararem que nunca irão ter um.
Não falo de pessoas que simplesmente desgostam de carros eléctricos. Cada um tem os seus gostos.
O que eu falo é de pessoas que fazem mesmo propaganda contra os carros eléctricos e que sofrem de forte enviesamento de confirmação, isto é, facilmente acreditam e espalham em qualquer mito contra os carros eléctricos.
É certo que hoje em dia os carros eléctricos são caros e possuem algumas limitações, mas tudo indica que cada vez mais terão menos limitações e o seu preço irá baixar, ao ponto em que um dia a norma será comprar carros eléctricos e os veículos com motor de combustão vão tornar-se um produto luxuoso e sujeito a restrições.
Portanto não percebo o que leva algumas pessoas a dizerem que nunca hão-de ter um carro eléctrico, que são só uma moda, etc, justificando-o com base no estado actual da tecnologia, o que não faz muito sentido pois a tecnologia evolui.
Por último, umas curiosidades acerca da história dos veículos eléctricos:
At the turn of the 20th century, the horse was still the primary mode of transportation. But as Americans became more prosperous, they turned to the newly invented motor vehicle -- available in steam, gasoline or electric versions -- to get around.
...
As electric vehicles came onto the market, so did a new type of vehicle -- the gasoline-powered car -- thanks to improvements to the internal combustion engine in the 1800s. While gasoline cars had promise, they weren’t without their faults. They required a lot of manual effort to drive -- changing gears was no easy task and they needed to be started with a hand crank, making them difficult for some to operate. They were also noisy, and their exhaust was unpleasant.
Electric cars didn’t have any of the issues associated with steam or gasoline. They were quiet, easy to drive and didn’t emit a smelly pollutant like the other cars of the time. Electric cars quickly became popular with urban residents -- especially women. They were perfect for short trips around the city, and poor road conditions outside cities meant few cars of any type could venture farther. As more people gained access to electricity in the 1910s, it became easier to charge electric cars, adding to their popularity with all walks of life (including some of the “best known and prominent makers of gasoline cars” as a 1911 New York Times article pointed out).
...
Yet, it was Henry Ford’s mass-produced Model T that dealt a blow to the electric car. Introduced in 1908, the Model T made gasoline-powered cars widely available and affordable. By 1912, the gasoline car cost only $650, while an electric roadster sold for $1,750. That same year, Charles Kettering introduced the electric starter, eliminating the need for the hand crank and giving rise to more gasoline-powered vehicle sales.
Other developments also contributed to the decline of the electric vehicle. By the 1920s, the U.S. had a better system of roads connecting cities, and Americans wanted to get out and explore. With the discovery of Texas crude oil, gas became cheap and readily available for rural Americans, and filling stations began popping up across the country. In comparison, very few Americans outside of cities had electricity at that time. In the end, electric vehicles all but disappeared by 1935.
...
As electric vehicles came onto the market, so did a new type of vehicle -- the gasoline-powered car -- thanks to improvements to the internal combustion engine in the 1800s. While gasoline cars had promise, they weren’t without their faults. They required a lot of manual effort to drive -- changing gears was no easy task and they needed to be started with a hand crank, making them difficult for some to operate. They were also noisy, and their exhaust was unpleasant.
Electric cars didn’t have any of the issues associated with steam or gasoline. They were quiet, easy to drive and didn’t emit a smelly pollutant like the other cars of the time. Electric cars quickly became popular with urban residents -- especially women. They were perfect for short trips around the city, and poor road conditions outside cities meant few cars of any type could venture farther. As more people gained access to electricity in the 1910s, it became easier to charge electric cars, adding to their popularity with all walks of life (including some of the “best known and prominent makers of gasoline cars” as a 1911 New York Times article pointed out).
...
Yet, it was Henry Ford’s mass-produced Model T that dealt a blow to the electric car. Introduced in 1908, the Model T made gasoline-powered cars widely available and affordable. By 1912, the gasoline car cost only $650, while an electric roadster sold for $1,750. That same year, Charles Kettering introduced the electric starter, eliminating the need for the hand crank and giving rise to more gasoline-powered vehicle sales.
Other developments also contributed to the decline of the electric vehicle. By the 1920s, the U.S. had a better system of roads connecting cities, and Americans wanted to get out and explore. With the discovery of Texas crude oil, gas became cheap and readily available for rural Americans, and filling stations began popping up across the country. In comparison, very few Americans outside of cities had electricity at that time. In the end, electric vehicles all but disappeared by 1935.
Espero que isto sirva de lição para perceber que por vezes a tecnologia troca-nos as voltas.
Alguém em 1900 poderia dizer que os carros a gasolina eram caros e cheios de limitações e que nunca haveriam de ter um, e olhem o que aconteceu depois!
--------------------
Edit:
Os carros eléctricos actuais têm limitações.
Apontá-las não é uma contribuição útil para o tópico. Leiam antes de "contribuir".
Como era de esperar muitos dos comentários limitam-se a dizer as limitações ACTUAIS da tecnologia e de seguida concluem que NUNCA irão comprar um eléctrico.
Acabam por não responder à questão, que não é o porquê de não quererem um eléctrico AGORA, mas sim o porquê de dizerem que nunca quererão.
Além disso gostaria de perceber o porquê de terem sempre uma reacção tão emotiva. O porquê de sentirem necessidade de, sempre que se fala de eléctricos, apontarem as suas limitações actuais e declararem que nunca irão ter um.
Comentário